“Werken voor niets..” – Alexander Groot

New Sense Media is nu al een tijdje bezig en heeft al heel wat projecten gedraaid. De afgelopen jaren hebben we dan ook veel leermomenten op zakelijk gebied gehad.

We houden ons bezig op het gebied van televisie/web producties, entertainment producties en videoproducties voor de zakelijke markt. De markt van een videoproductie bedrijf is voortdurend in beweging. De lineaire televisie gaat meer naar het web en on demand. Entertainment producties maken gebruik van video op de nieuwste en innovatiefste manieren (360 live video). En het stoffige imago van bedrijfsvideo’s wordt eraf geblazen door steeds meer korte hippe filmpjes te posten op social media.

Niet stilzitten 

Wat hebben wij hier van geleerd? Heel simpel: niet stilzitten! We proberen de vraag en behoefte bij te houden. De nieuwste technieken uit te proberen, trends bij te houden en nieuwe klanten te bereiken via diezelfde social media kanalen waar ze zelf op posten.  Maar ook probeer je juist dat stapje sneller te zetten. En deze stapjes kosten tijd en geld. Want een idee op papier klinkt hartstikke mooi, maar gaat het werken in de markt?

Een voorbeeld van leuk op papier, maar niks in de praktijk “De week van de Verkiezingen 2014”. Per gemeente in Nederland de gemeenteraadsverkiezingen onder de aandacht krijgen van de jonge lokale kiezers, dat was het doel. Wij wilde dit realiseren door kleine debatten te organiseren en deze op internet en lokale zenders uit te zenden. Dit zouden live-uitzendingen worden, zodat de kijkers ook konden reageren en vragen konden stellen.

We hadden promo’s gemaakt: folders, banners en zelfs een app. Kortom. het hele rataplan. We zijn echt heel Nederland door gereisd. Van Groningen tot Maastricht: iedereen vond het een erg leuk idee.

Waren wij nu te snel?

Maar dan komt het tot de financiering. Geen enkele gemeente had budget voor dit concept. De budgetten wilden ze toch liever besteden aan postercampagnes, print etc. In onze ogen oude mediakanalen. Voor ons zijn social media dé media om de jonge kiezer te bereiken. Waren wij nu te snel? Tegenwoordig heeft bijna elke politicus een eigen Twitter/Facebook en Instagram account. Een ding is zeker: wij hebben geen enkel debat geproduceerd, maar wel heel veel tijd én dus geld gestopt in dit project. We hebben gewerkt voor niets.

Wellicht is dit concept bij de volgende gemeenteraad verkiezingen wel een schot in de roos. Gaan we live op Facebook en maken we vooraf leuke boemerangs op Instagram. De uitwerkingen van het concept liggen hier in de vriezer. Gelukkig heeft dit proefballonnetje ons niet weerhouden om af en toe naar voren te kijken. Wel ga je realistischer om met budgetten en gaan we sneller op onderzoek uit of de behoefte er wel is.

Leermoment voor ons is geweest om eerder een marktonderzoek te doen naar de vraag en of hiervoor budgetten zijn uitgetrokken. Want het is altijd afwegen tot in welke hoogte je een concept moet uitwerken en hoeveel energie je hierin stopt.

To be continued..

By | 2017-09-05T13:20:02+00:00 mei 4th, 2017|Persoonlijk|0 Comments

Leave A Comment

Bel ons nu
Kom naar ons