Influencer marketing

De laatste jaren zetten merken invloedrijke individuen in om zo hun merkboodschap te verspreiden. Er zijn diverse benamingen voor influencers zoals: social influencers, brand ambassadors en brand evangelists. Maar wat is influencer marketing precies? Wat voor type campagnes gaat het precies om? Wat zijn precies de product placement regels?

Influencer Marketing 

First things first, wat is influencer marketing precies?

Als een merk influencer marketing inzet, wordt het bereik en impact van een populaire persoonlijkheid ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag en de mening van de doelgroep. Vaak gaat het hierbij om internet persoonlijkheden die vele volgers hebben via social media, zoals YouTube, Instagram en Snapchat. Daarom wordt ook vaak de term social influencer gebruikt.

Voordelen influencer marketing

De truc is om de juiste influencer te koppelen aan jouw product/dienst. Het bereik van de influencer blijft een belangrijke pijler, maar het is belangrijker om de juiste specifieke doelgroep te benaderen voor jouw product/dienst. Deze bloggers/vloggers  (ook wel micro-influencers genoemd) hebben een specifieke doelgroep achter zich, die perfect aansluit.

Betrouwbaarheid staat hoog in het vaandel bij influencer marketing. De volgers van de influencer vertrouwen hem/haar en willen daar graag door geïnspireerd worden. Sterker nog, ze willen hem of haar zijn. Vaak zijn de influencers experts in een specifieke branche, zoals een gameblogger die een nieuwe controller van een bepaald merk recenseert. Samenwerken met een influencer is vaak makkelijk en goedkoop. Neem als voorbeeld fashion. Een offline artikel plaatsen in Vogue is tamelijk duurder dan een samenwerking aangaan met een fashion blogger. Veel influencers doen zelf hun styling, visagie en fotografie/editing. Daarnaast is de invloed (waar het uiteindelijk om draait) van een offline artikel minder goed meetbaar dan een online campagne.

Doelen van influencer marketing

Hoe werkt het nou precies en wat wil je met de samenwerking bereiken? Een belangrijk punt hieraan is om goed in kaart te brengen wie je doelgroep is en hoe die specifieke groep het best te benaderen is. Het genereren van traffic is een belangrijk punt. Uiteindelijk moet de campagne ervoor zorgen dat de volgers naar de juiste website/social media kanalen gaan. Vervolgens is het belangrijk om de volgers van de influencer aan te zetten tot actie, bijvoorbeeld het kopen van een bepaald product. Samen met de influencer geef je het merk bekendheid door de campagne. Daarnaast zijn de social media kanalen van de influencer ook belangrijk om zo de campagne door te trekken. Vaak zijn de volgers niet alleen actief op één online platform zoals YouTube, maar ook op Instagram/Facebook/Snapchat.

Voorbeelden (video)campagnes met influencer marketing

Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft campagnes. Laten we beginnen met een campagne die het meest gebruikt wordt, maar niet afgesproken is met de influencer; het gratis opsturen van producten. Het doel hiervan is dat de influencer hopelijk het product gebruikt of toont in zijn/haar blog/vlog. Met het opsturen van producten zijn de influencers niet verplicht de producten te gaan gebruiken. Hoe groter de influencer is, hoe kleiner de kans is dat de producten gebruikt of getoond worden. Campagnes die het meest gebruikt worden in de wereld van influencer marketing zijn: appearance, sponsored content, affiliate en social media take over. Hoe werkt elke campagne precies?

Appearance | De influencer wordt betaald of krijgt producten van een merk. Hiermee wordt hij/zij zowel online als offiline gezien. Door het grote bereik van de volgers zijn zij trendsetters in een bepaalde branche, en is de kans groot dat zij het product ook aanschaffen.

Sponsored Content | De influencer plaatst content op zijn social media-kanalen tegen betaling.

Aan deze manier van samenwerken met een influencer zit wel een kleine kanttekening. Het is belangrijk dat er goed gelet wordt op de Reclamecode Social Media.

Affiliate | De influencer plaatst op zijn blog/vlog een URL link van een bepaald merk. Als de volgers een product kopen via die URL link, krijgt de influencer een commissie over het gekochte product.

Social Media Take Over | Aan deze manier van samenwerken zitten veel voordelen voor beide partijen. De influencer neemt voor één dag het social media kanaal van een merk over. Ook op de social media kanalen van de influencer is duidelijk te zien dat er een take-over plaatst vindt, voor beide partijen levert dit veel volgers op.

Wetten en regels voor influencers

Vorig jaar november plaatste NRC een kritisch artikel over de sluikreclame op Youtube. Vaak is het niet duidelijk wat er tegenover de complimenteuze woorden over het merk van de influenceer staat. Er kwam vervolgens veel reuring op het artikel. Influenceer Laura Ponticorvo plaatste een video met haar mening over het commentaar. Er zijn duidelijke regels voor reclame-uitingen/sponsored content op social media, deze regels worden in de gaten gehouden door Stichting Reclame Code en het Commissariaat voor de Media. Maar wat zijn de regelgevingen precies?

Sinds 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen. De regels die je daarin terug kunt vinden, zijn gerelateerd aan advertenties op social media, blogs en forums. De rode draad in deze code is dat duidelijk moet zijn dat de adverteerder (merk/bureau) de influenceer    heeft gevraagd om tegen betaling/ander voordeel reclame te maken en te verspreiden onder zijn/haar volgers. Dit kan onder andere door dit duidelijk verbaal aan te geven: “Van merk X ontving ik product X”. De Reclamecode Social Media heeft een aantal hashtags bepaald die gehanteerd kunnen worden op het moment dat om product placement gaat. Deze kunnen gebruikt worden op social media als Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat:

•#spon (gesponsord)
•#paid (betaald)
•#sample (sample)
•#adv (advertentie)
•#prom (promoted)

Ook aan de Reclamecode Social Media zitten nadelen, op dit momenten vallen vlogs nog niet onder de mediawet. Binnenkort zal er een wijziging plaats vinden in de Europese regelgeving met betrekking tot Youtube, om zo de sluikreclame in vlogs te verbieden. Dit is erg belangrijk omdat vlogs worden veel al bekeken door jonge kijkers, die nog erg beïnvloedbaar zijn. De nieuwe regelgeving zal ervoor zorgen dat de influencer(s) altijd moeten aangeven dat het om gesponsorde content gaat. Dit zal gebeuren door een adverteerder (merk/bureau) duidelijk in beeld te laten zien of te benoemen. Alleen in de omschrijving onder de video is niet voldoende. Doen zij dit niet riskeren de influencers een boete.

Conclusie

Influencer marketing is net zo actief als het social medialandschap zelf. Hoe en op welke websites de influencer(s) zichzelf zullen ontwikkelen is nog onbekend, maar dat influencer marketing zichzelf gevestigd heeft de afgelopen tijd is zeker.

By | 2017-06-28T13:00:03+00:00 maart 14th, 2017|Videomarketing|0 Comments

Leave A Comment

Bel ons nu
Kom naar ons