Hoe zet je YouTube marketing in?

YouTube is naast Google de grootste zoekmachine. Het is daarom een goed idee om gebruik te maken van YouTube voor jouw videomarketing strategie.

YouTube zet je over het algemeen in om de naamsbekendheid van een merk of product te vergroten. Er zijn drie soorten advertentiemogelijkheden voordat je start met de YouTube strategie.

  • YouTube InStream ad’s: Deze advertentie video verschijnt automatisch voordat de video afspeelt en kan na 5 seconden worden overgeslagen. Je betaald op basis van de views (CPV) dat houdt in dat als je video minimaal 30 sec is bekeken je pas betaald.
  • YouTube Bumper ad’s: Deze advertentie video is langer dan zes seconden en kan niet worden overgeslagen. Vergelijkbaar met het bovenstaande, alleen zijn deze niet over te slaan. Je betaald na 1.000 vertoningen en de video duurt maximaal zes seconden. Perfect voor een makkelijke over te brengen boodschap.
  • YouTube Discovery ad’s: Deze advertentie is te zien tussen de zoekresultaten op YouTube. Je betaalt voor de kosten per klik (CPC).

Om de naamsbekendheid van een merk of product te vergroten wil je zoveel mogelijk views genereren en daarvoor is de beste methode InStream.

Doelstellingen & KPI’s

Bij het adverteren op YouTube zijn er verschillende KPI’s belangrijk tijdens een marketing campagne.

Conversies – Conversie aan de hand van vertoningen en klik’s.

Betrokkenheid – Aantal abonnees, interactie en websites bezoekers aan de hand van de video.

Weergaven – Als de advertentie volledig wordt afgekeken

Vertoningen – Aantal keer dat de advertentie vertoond wordt

Aan de hand van deze KPI’s stel je de doelstellingen op. Voorbeelden zijn

  • 850.000 weergaven met de YouTube advertentie
  • 500.000 mensen bereiken met de YouTube advertentie
  • 200.000 klik’s naar de website réaliseren met de YouTube advertentie

Targeting

Na de juiste doelstellingen te hebben bepaald ga je over naar de targeting. Je  begint met een algemene targeting om de doelgroep te analyseren. Hierbij moet je denk aan

  • Device (mobiel, tablet, laptop)
  • Tijd
  • Taal
  • Locatie (land, provincie, plaats)

De algemene targeting die hier uit voorkomt, splits je op in diverse subcampagnes. Het doel daarvan is om de doelgroep  op te splitsen. Een goed idee is om hieruit een persona samen te stellen wat figureert als

  • Demografie (geslacht, leeftijd, inkomen)
  • Affiniteit (met het merk of product)
  • In-market (mensen die overwegen om producten van het merk aan te schaffen)

Op dit moment er is een concreet doel vastgeld met subdoelgroepen en doelstellingen en kun je aan de slag gaan.  Heb je vragen over YouTube-video’s of het optimaliseren van jou campagne? Kom dan een bakkie doen en wie weet kunnen wij jou helpen!

By | 2017-11-09T13:51:28+00:00 november 9th, 2017|Videomarketing|0 Comments

Leave A Comment

Bel ons nu
Kom naar ons