Hoe maak je een draaiboek?

Een goed draaiboek is een must bij elke tv-productie. Praktisch gezien is een draaiboek een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat de productie goed verloopt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw draaiboek als de perfecte key fungeert bij een productie? Er zijn een aantal aspecten die er duidelijk in naar voren moeten komen. In dit artikel neem ik je mee in een goed lopend draaiboek, zodat jouw draaidag soepel verloopt.

Pre-productie aspecten

In de voorbereiding moet je als team goed doornemen wat er van minuut tot minuut gebeurt. Bij een TV-programma noemen we dat ook wel pre-productie. In de pre-productie bepaal je samen met het team een aantal aspecten. Al deze aspecten scheppen duidelijkheid over wat er nog moet gerealiseerd moet worden. Een draaiboek is compleet als alle organisatorische aspecten op elkaar aansluiten. Dat neemt niet weg dat je geen ruimte moet vrij houden voor onvoorziene aspecten.

Pre-productie is het voorbereiden van een opnamedag, voordat de daadwerkelijke productie plaatsvindt. Tot de pre-productie behoort o.a.;

  • Doelgroep (Voor wie is de video bedoeld?)
  • Storytelling (Wat is het verhaal?)
  • Locatie (Waar worden de beelden opgenomen?)
  • Vertoning (Waar wordt het beeld uitgezonden? TV/ONLINE?)
  • Tijd (Hoe lang moet de video zijn?)
  • Budget (Bepaal de budgetten voordat je aan een video begint)

Belangrijke elementen

Het is belangrijk om een de juiste volgorde te hanteren in je draaiboek.

  1. Algemeen
  2. Huishoudelijke informatie, lijst van benodigdheden en materialen
  3. Overzicht taken en acties (wie, wat, waar)
  4. Script

Algemeen: 

In het algemene deel vind je vooral praktische informatie. Veel telefoonnummers van alle medewerkers die samen de draaidag realiseren.

  • Een overzicht met de gegevens van de medewerkers van de crew. In dit deel wordt aangegeven welke personen welke taken en bevoegdheden hebben en hoe deze mensen tijdens een draaidag te bereiken zijn.
  • Een overzicht met de gegevens van de partijen die direct betrokken zijn bij een draaidag. Dit kunnen nummers zijn van sponsoren die (al dan niet) aanwezig zijn op de draaidag. Adressen, namen van de contactpersonen en telefoonnummers.
  • Een overzicht met de gegevens van alle andere relevante partijen. Denk hierbij weer aan adressen en namen.

Huishoudelijke informatie

Wat zijn de acties waar men rekening mee met houden? Onder huishoudelijke taken vind je o.a. de materiaallijsten en notities van de opdrachtgever. Mogen er bepaalde elementen niet in beeld gebracht worden? Moet de crew rekening houden met hygiëne- of veiligheidsregels? Of zijn de opnames buiten en zijn de weersverwachtingen slecht? Neem dit soort dingen allemaal mee in het huishoudelijk overzicht, zodat de crew daar rekening mee kan houden.

Overzicht taken en acties 

In dit overzicht vind je de uitgebreide beschrijving van een draaidag.

  • Hoe laat begint en eindigt het?
  • Waar en hoe laat wordt er gelunched?
  • Waar speelt het zich af?
  • Wie is er verantwoordelijk in dit onderdeel?
  • Wat wordt er besproken in het onderdeel?
  • Moeten er dingen klaargezet worden voor het onderdeel?
  • Wie moeten er aanwezig zijn in het onderdeel?

Dit overzicht moet zo ingedeeld zijn dat elke medewerker weet op welke pagina hij/zij de informatie kan vinden die voor hem/haar relevant is.

Script

In dit onderdeel vind je de uitgeschreven versie van de gesproken tekst voor de presentator, of acteur van een tv-programma of commercial. Hierin wordt niet alleen beschreven wat er gezegd wordt, maar ook door wie en wanneer. Daarnaast bevat het aanwijzingen voor presentator of acteur.

In sommige gevallen wordt er geen tekst gebruikt, dan wordt er in een script beschreven wat er gebeuren moet in het beeld van de audiovisuele productie. Dit kan ook met een storyboard, behalve tekst vind je daar geluiden en wat er te zien is in beeld.

Tips

Wat zijn nou echt de do’s en don’ts tijdens het maken van een draaiboek? Een gouden tip vooraf: Houd altijd in je achterhoofd dat je het draaiboek aan je collega moet kunnen geven en diegene dan precies weet wat hij of zij die dag moet doen.

Do’s

  • Gebruik het draaiboek als een checklist vooraf.
  • Begin op tijd met het opstellen van het draaiboek.
  • Bedenk goed voor wie het draaiboek bedoeld is.

Don’t

  • Maak het draaiboek niet te lang en uitgebreid (beperk je tot relevante informatie).
  • Maak geen onoverzichtelijke lay-out met dezelfde kleuren. Kleuren kunnen juist onderscheid maken in een draaiboek om hoofdstukken en onderdelen van elkaar te scheiden.
  • De verantwoordingen afschuiven op het draaiboek. Een tv-programma maken doe je met een compleet team, geef daarom vooraf een goede briefing om met z’n allen positief de dag te beginnen.

Wanneer je New Sense Media inhuurt voor jouw videoproductie, voeren wij meestal de pre-productie, productie en post-productie uit. Wil je eens komen praten over jouw video? Kom dan eens een bakkie doen!

By | 2017-07-14T10:07:32+00:00 mei 29th, 2017|Productie|0 Comments

Leave A Comment