Denk als een ‘branded broadcaster’!

Het medialandschap is volop in beweging. Soms gaan de trends zelfs zo snel, dat het niet meer bij te houden lijkt. Online video speelt een steeds grotere rol, uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig maar liefst 83% van de bedrijven wel eens online video inzet. Deze broadcasters hebben dan ook een steeds grotere invloed op hun doelgroep. Je kunt simpelweg niet meer om online video heen…

Broadcasting

Maar laten we beginnen bij het begin, namelijk met de vraag; ‘Wat is broadcasting eigenlijk?’ Broadcasting is het uitzenden van een boodschap aan een zo groot mogelijk publiek. Je kunt hierbij denken aan een reclamecommercial op de televisie of de radio. Onderzoek heeft aangetoond dat de consument hierbij een belangrijke rol ziet weggelegd voor bedrijven als broadcaster (= zender). Daarentegen is het bereiken van de doelgroep via de klassieke kanalen tegenwoordig dus een stuk lastiger geworden.

Voordelen einde TV-tijdperk

Je zou dus kunnen zeggen dat dit afnemende bereik van televisie nadelig is voor bedrijven. Echter brengt ‘het einde van het TV-tijdperk’ ook positieve kanten met zich mee; De opmars van online video. En wat daar de voordelen van zijn?

  • Ook met een kleiner budget kun je video inzetten voor het generen van bereik.
  • De inzet van on-demand video’s, de doelgroep kan dus content bekijken waar en wanneer zij willen.
  • De video’s kunnen laagdrempelig ingezet worden. Denk aan vlogs, social media video’s, instructievideo’s enzovoort.
  • Je kunt op veel kanalen je doelgroep specificeren door middel van doelgroep segmentatie.
  • Doelstellingen voor online zijn specifieker te meten dan video’s via klassieke kanalen.

Bloggers

In de blogwereld wordt al jaren gesproken over ‘brand journalism’. Ofwel iedereen met een website/blogpagina kan rechtstreeks hun doelgroep bereiken. En hier ligt nu dus ook een uitgelezen kans voor bedrijven. De consument geeft namelijk duidelijk aan dat zij de inhoud van de video belangrijker vinden dan de afzender. Sterker nog: Zij verkiezen de videocontent van bedrijven zelfs iets boven zelfgemaakte video’s van consumenten. Als reden hiervoor geven noemen zij de betrouwbaarheid van de video.

Online video steeds populairder

En dit zal de komende jaren alleen nog maar meer worden. Een grote meerderheid van de marketeers (70%) geeft daarom aan dat online video steeds belangrijker wordt in hun strategie in de komende twee á drie jaar. En als klap op de vuurpijl geven twee op de vijf marketeers aan dat online video binnen vijf jaar hun primaire manier van communiceren wordt.

Kortom; Brand broadcasting ligt voor elk bedrijf binnen handbereik!

Video’s blijken vooral in trek te zijn als inspiratiebron, als oriëntatie op een product/dienst of als instructie voor een gekocht product. Wil jij weten hoe jouw organisatie video kan inzetten binnen de contentstrategie? Lees dan de blog; Videomarketing trends 2017 [link]

Bron: Reportage Online Video Monitor, 2017

By | 2017-07-17T07:22:33+00:00 juli 14th, 2017|Videomarketing|0 Comments

Leave A Comment

Bel ons nu
Kom naar ons